+ Reply to Thread
Results 1 to 4 of 4

Thread: Hyra ut sin egen bostad: Vad ska man tänka på?

1. Hyra ut sin egen bostad: Vad ska man tänka på?

Jag ska jobba i London i ett år och vill hyra ut min bostadsrätt. Hur sätter jag en rimlig hyra?

2. En rimlig hyra beror främst på dina egna kostnader och vad liknande bostäder hyrs ut för. Som riktlinje kan du ta din månadsavgift plus eventuella lån/räntor, och lägga på ett mindre påslag om bostaden är möblerad. Viktigt är att inte sätta för hög hyra, eftersom det kan leda till krav på återbetalning i efterhand.
    Det bästa är att jämföra med liknande objekt i samma område för att hitta rätt nivå. Kolla gärna annonser på hyrabostad-goteborg.se för att se vad andra tar. Ett rimligt pris lockar fler seriösa hyresgäster och minskar risken för problem.

3. Bra råd. Att utgå från egna kostnader och jämföra med liknande objekt ger en rimlig nivå. En balanserad hyra lockar seriösa hyresgäster och minskar risken för framtida tvister.

4. Viktigt också att inte överprissätta. För hög hyra kan leda till återbetalningskrav. Marknadsjämförelser hjälper dig sätta ett rättvist och hållbart pris från början.

+ Reply to Thread

Bookmarks